Filosofi- nattverisionen

Ibland undrar jag om vi inte angriper problemet från fel ände av spektrat. Vi motbevisar gud med att säga att gud är ofelbar och allsmäktig och sedan hävdar vi att det inte kan stämma eftersom vi människor inte är fullständiga varelser. Men om man antar att människan är en ofullkomlig varelse och därför inte kan skapa en fullkomlig gud så meakar det mycket mera sense. Jag vill tro att alla människor kommer behöva vägas bedömmas när det hela är över, jag vill tro att det finns något sådant som rätt och fel även om de har ett stort grått område imellan sig och att våra handlingar kommer komma tillbka. Mest av allt vill jag tro på karma.

Om människan inte längre är ansvarig inför något eller någon så kommer hon ta befogenheter hon inte borde. Problemet i ligger i vem som skall bestämma vad som är rätt och vad som är fel. Vilka handlingar som kan ursäktas och vilka som är oförlåtliga. Det är därför jag inte är medlem i en religion för de är skapade av människor, de är formade av männskligheten till en sån grund att deras huvudböcker, deras livsfilosofi bara används när de passar. Vissa delar används inte längre och med deras egen logik borde väl alla guds ord äga lika mycket vikt? Det går inte ihop sig. Religion är inget som går ihop och det slutar med att du får två val. Dömma dig själv efter någon egen inre känsla för rätt och fel eller för någon annans, antagligen minnst lika ovärdig som dig själv om inte mer.

Trött vet inte vem jag pratar med och hon är två på morgogonen, vi ses

Kommentarer
Postat av: Malin

Det är bra grejer, trots att det är sent, hehe. Säg det där i vår pjäs!

2010-04-09 @ 22:01:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0