Dumbledore

Dumbledore i fanfiction är en mycket varierad karaktär. I vvissa är han en manipulativ och beräknande gammal man. Utnyttjar utan hänsyn och hänsyn de andra karaktärerna tills de gör uppror. Han offrar allt och alla i ett personligt krig mot Voldemort.

I annat fall är han en helgonlik man, en självuppoffrande matyr för den goda sakens skull. I de flesta fall är han en blandning. Det roliga är att jag inte tycker att någon av tolkingarna är helt fel. Han är helt enkelt en karaktär som är lätt att vinkla.

Dumbledore visar sig mer manipulativ för varje år som går. Jag undrar om författarinnan planerade att han skulle bli det redan bok 1-3? Det finns faktiskt lettrådar och jag har inte fuskat utan tänkt själv. Tänk på när Hagrid påpekar att Fudge rådfrågar Dumbledore varje dag. Misstänkt. Sättet han arbetar runt skolansstyrelse osv.

Jag tycker om en manipulativ Dumbledore mer än helgonet jag tycker inte om helgon för att vare ärlig.

(Jag har faktiskt inget mer att säga)

Kommentarer
Postat av: Emma

Dumbledore är gay!! (hur kunde du glömma/ignorera att ta med ngt så viktigt!?)

2008-11-15 @ 21:26:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0