Nya Musikvidoer


Loke underjorden


Jord.                   '                                                                                 Blek och svarthårig Mordil går mot en stuga i skogsbrynet
                   
Korslagda rosor på ditt bröst.               
Det känns precis som jag har varit här förut jag vet precis hur det tar slut
                                       stannar till vid dörren
Med vilken röst.
Med vilka ord.
                                                                                                                                                                       öppnar den


Trött
Jag är så oförklarligt svag.
                                                                                                           faller ner på knä innanför
Jag kanske borde men jag orkar inte mera
jag kan aldrig acceptera
ditt förslag
                                                                                                                                                            tårar väller upp
att du och jag                                                                                       Nu ser man det han tittar på. En ung flicka (Renya)
Har dött                                                                               grå hud och stängda ögon med ett kortsvärd nerkört i buken


Tyst.                                                                                       Man ser hur han står i dörröppningen med henne i famnen
Fast världen skriker står i brand.                                                                      Han tittar mot staden som lyses upp av        
Jag ser din kropp i varje träd i varje sten                                            bränder och folk springer  omkring som myror   
bär henne sakta genom skogen
jag ser din hals och dina ben.
Jag ser din hand.
Och de vackra läppar som jag kysst.

Så jag går ner.
                                                                                                                                                   går på stranden
Det finns en värld vi inte ser.                                                                                                                          ner i en tunnel
Där ska jag vandra genom tunnlar,
genom gångar ibland underjordens fångar
            går in i en cirkelrund grotta med spellika fassetterade väggar
till det levande.                                                                                                          lägger ner henne  tittar upp och gråter
Du lever.


Jag ska dansa din död. Dansa din död.
                     Han verkar skrika upp mot taket och väggarna får en orange ton
Genom vågor, genom lågor och till dig.                                        skugglika figurer syns i luften    De rider på en strand
Jag ska dansa din död. Dansa din död.                                                                  de sklätrar upp för en klippa och vapen
Under jorden, över himlen genom helvete och paradis till                                              står rygg mot rygg med dragna  
dig.
                                                                                                                                            Man ser bara hans kolsvarta ögon

Jag känner doften av ditt hår.                                                                       en ganska tydlig skuggfigur närmar sig honom
En lätt beröring och ett skratt.                                                                                                     lägger handen mot hans kind
För mina sinnen            
har du lämnat tusen minnen
                                                                                                 hon kysser honom men försvinner
som ett spår
som lyser svagt och leder mig.

Snälla, kom!
                                                                                                                                                                     Han står upp
Jag vet att allt kan börja om.                                                                                                       griper tag i kortsvärdets hantag
Om det är så en evighet jag måste vandra tills vi återser varandra                        kysser fästet, han ser förkrossad ut
är du levande.                                                                                                                                                      beslutsamma ögon
Levande.                                                                                                                                                                                vita knogar
Du lever.                                                                                                                                                             blottade vassa tänder
 

Jag ska dansa din död. Dansa din död.
                          genomför relativt kompliserade rörelser med det blodiga spjutet
Genom vågor, genom lågor och till dig.
Jag ska dansa din död. Dansa din död.
                                                            Flera skuggfigurer visar sig, av olika personer
Under jorden över himlen genom helvete och paradis.                            Mandro Arra och sildar passerar genom honom
Jag dansar din död. Dansar din död.                                                                                                              Randil, Simon Sheila
Under jorden över himlen till det levande.                                                                                       Renya är på väg mot honom
Levande.                                                                                                                                          han stabbar sig själv med spjutet
Du lever                                                                                                           han drar ut det, det glänser grått och regnbågsfärgat
inom                                                                                                                                                                           han sluter sina ögon
mig.                                                                                               Öppnar dom med samma guldfärgade ögon som Renya hade

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0