För det är allt jag har av dig

Det är inte att inte bli älskad jag är orolig för

Det är inte den suktande saknaden jag känner

Det är inte ensamhetens tunga ok på mina axlar

 

Jag är hel och orädd

Jag är trygg och varm

Jag är omfamnad

 

Men du sätter igång mina tankar

Du byter ut allt tryggt

Och sätter eld i mina ådror

Och river ner allt jag byggt upp

Du tränger igenom mig

Ner till ett argt och ledset litet barn

Som skriker efter mer

När inget finns att ge

Du får mig att förlora

Den värld jag har byggt upp

Utan ett ord, utan närhet

Färgar du mitt väsen

 

Jag är försvarslös inför detta

Inför detta angrepp på mitt inre

Och jag känner mig som barnet

En skamlig känsla

För du såg barnet och tog hand om det då

Du släckte elden som höll på att bränna ut mig

Fick mig att inse att stolthet är onödigt

Och gjorde min sömn trygg

Du gjorde om mig till något nytt

Du såg dom bryta ner mig och bygga upp mig

Du såg till att jag lärde mig prata

Prata på sätt jag aldrig gjort förut

Du gjorde detta för mig så vad är min synd

Varför vill du fälla mig igen

Varför åh gud som inte finns

Ser du rakt igenom mig

 

Jag vill inte känna såhär

Om det var mitt val glömde jag allt som var

Jag vill vara ifred från ditt väsen

Och tillfreds med mig själv

Men du kallar mig

Du river sönder mig på ett sätt jag glömt

Och du får mig att minnas ord jag sa till dig

Vacker-vän har jag kallat dig

Jag band ord till dig för att få dig till min

Skrev rad efter rad av kedjor för att snärja dig

Skapade världar till din ära

Jag trodde det var vänskap

 

Jag trodde man borde känna så

Att den svidande längtan fanns i alla

Att glädjen jämt var lika översvallande

När man fick höra ett ”jag bryr mig”

Men jag ska göra som du har lärt

Skippa all min stolthet

Ge upp mitt nya jag

Och smida kedjorna på nytt

Jag skall bygga upp brända broar

Och hitta tillbaka till valet

Där jag inte valde dig

Och välja om

Så sluta hemsöka mig

Jag har gett upp du vinner

Mer än någonsin har du min själ

Du som äger världen jag lever i

Men om du inte vill ha mig

Vad skall jag då ta mig till

Vart tar längtan slut

Och vart försvinner bitterhet

Vart tar jag vägen om du inte tar mot mig

Nu när jag börjat förstå

Den mest grundläggande formen av lycka

Jag kände utan att veta om det

Så jag väntar ännu en tid

Binder mina händer och biter mig i tungan

Njuter av den bitterljuva osäkerhet

Där jag inte vet att jag är oälskad

För det är troligast att så är fallet

Att du inte kan älska mig

Så medan du bryter ner mig till ett barn

Så står jag still maktlös

Utan hopp om räddning

Utan spår av tvekan

Låt mitt lidande vara

 

För det är allt jag har av dig


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0